Szeretettel köszöntelek a Magyar Összefogás Program Baranya közösségi oldalán!
http://magyarosszefogas.hu/H000043 és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Magyar Összefogás Program Baranya vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Magyar Összefogás Program Baranya közösségi oldalán!
http://magyarosszefogas.hu/H000043 és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Magyar Összefogás Program Baranya vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Magyar Összefogás Program Baranya közösségi oldalán!
http://magyarosszefogas.hu/H000043 és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Magyar Összefogás Program Baranya vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Magyar Összefogás Program Baranya közösségi oldalán!
http://magyarosszefogas.hu/H000043 és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Magyar Összefogás Program Baranya vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
2011. április 7., csütörtök 15:29 InfoRádió / penzcentrum.hu
Nem tudunk spórolni, nem értünk a pénzhez, ráadásul nem is érdeklődünk az ilyen témák iránt - derül ki a Magyar Nemzeti Bank elemzéseiből. Riasztó például, hogy az emberek több mint fele semmilyen megtakarítással nem rendelkezik, 25 százalékuk semmit sem tud a devizahitelekről, 22 százalékuk pedig még sosem olvasta el a neki küldött nyugdíjpénztári tájékoztatót.
A magyar lakosság nem ért a pénzhez - röviden
így összegezhető az OECD és a Magyar Nemzeti Bank által végzett, a magyar
pénzügyi kultúra fejlettségét firtató felmérés eredménye. Különösen
elgondolkodtató ez a megállapítás akkor, amikor nő a munkanélküliség, és sok
család nem vagy csak nehezen tudja törleszteni korábban felvett hiteleit. A
jelek szerint a gazdasági-pénzügyi válság ugyan ráirányította a figyelmet a
pénzügyi ismeretek fontosságára, a magyarok továbbra sem értenek és nem is
érdeklődnek az ilyen témák iránt.
Sajnálatos módon a jegybanki felmérésben megkérdezettek 36 százaléka nem
érdeklődik a pénzügyi világ hírei iránt, és 14 százalékuk soha nem is
tájékozódik ilyen témákban. Különösen meglepőek ezek a számok annak
ismeretében, hogy az emberek 47 százaléka azért fontosnak tartja a pénzügyi
termékek és szolgáltatások ismeretét.
Pedig a pénzügyi alapismeretekre nagy szüksége lenne a lakosságnak, 36 százalék
mondta ugyanis azt, hogy az elmúlt 12 hónapban többet költött, mint amennyit
megkeresett. Ennek ellenére a megkérdezettek 52 százaléka jelezte, hogy
semmiféle megtakarítással nem rendelkezik, munkahelye elvesztése esetén pedig
63 százalékuk nem tudná átvészelni az új jövedelemforrás megtalálásához
átlagosan szükséges három-hat hónapot. Akinek van tartaléka, az sem a legjobb
helyen fialtatja a pénzét, mert felük lakossági folyószámlán, kilenc százalékuk
pedig a párnacihában parkoltatja spórolt pénzét.
Mindezek alapján egyáltalán nem meglepő, hogy a különféle pénzügyi termékeket
és szolgáltatásokat a magyarok ismerik ugyan, de nem igen használják őket.
Jellemző, hogy 14 százalék állította azt, hogy semmilyen pénzügyi terméket nem
használ, a legelterjedtebb szolgáltatás pedig a lakossági folyószámla volt.
Ezzel szemben 15 százaléknak fogalma sincs arról, mi is az a csoportos
beszedési megbízás. Ugyancsak elgondolkodtató, hogy a felmérésben résztvevők 77
százaléka személyesen (a bankfiókban vagy sárga csekken keresztül) intézi
pénzügyeit.
Az elmúlt időszak két kiemelt fontosságú pénzügyi témájához, a
magánnyugdíjpénztárakhoz és a devizahitelekhez felemás módon viszonyul a
lakosság. A devizahitelek esetében a lakosság nagy rész a felmérés szerint
tisztában van azzal, hogy a forintárfolyam, a hitelkamatláb, illetve az adott
devizára vonatkozó kamatláb alakulása befolyásolja fizetendő törlesztő részlet
nagyságát. Ám a megkérdezettek riasztóan nagy része, közel negyede továbbra sem
rendelkezik semmilyen ismerettel ezen a téren.
Nem túl rózsás a helyzet a nyugdíjpénztárak esetében sem. Az emberek 22
százaléka például még soha nem nézte át a neki küldött nyugdíjpénztári
tájékoztatókat. A tagok 40 százaléka nem tudta, hogy befizetéséből mennyi kerül
jóváírásra egyéni számláján, 43 százalékuknak pedig fogalma sem volt arról,
nyugdíjcélú megtakarítása mekkora hozamot eredményeztek.
Ilyen szomorú helyzetben fontos, hogy pénzügyi kérdések esetén kitől kérnek
információt a magyarok. A legtöbben e célra a pénzügyi szolgáltatókat
használják, ám arra kevesen veszik a fáradtságot, hogy több ajánlatot is
meghallgassanak.
Információforrásként fontos szerepük van a rokonoknak és barátoknak is (a
felmérés résztvevőinek 15 százaléka tőlük kér pénzügyi tanácsot), ám az általuk
adott tippek nem mindig helyesek.
A pénzügyi válságnak azonban volt pozitív hatása is. A gondok ráirányították a
figyelmet a pénzügyekre, és emiatt egyre többen kezdik megtanulni, hogyan is
kell bánni a pénzzel. Nagy áttörésben egyelőre nem reménykednek a szakemberek,
ám az már látszik, hogy ha lassan is, de jó irányba fejlődik a magyar lakosság
pénzügyi kultúrája.
Kapcsolódó cikkek:
· 700 milliárd forint halmozódott fel a nyugdíj-előtakarékossági és a tartós befektetési számlákon
· Így befolyásolják az adóváltozások a lakosság megtakarítási kedvét
· A magyarok 43 százalékának nincs megtakarítása
· Ön tud félretenni havi 45 ezret a nyugdíjas éveire?
· Ön tud évi félmillió forintot félretenni a nyugdíjas éveire?
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!